Čo by ste povedali, na čom stojí a padá dobrý portrét? Obzvlášť ak má ísť o portrét človeka, ktorý je príslušníkom nejakej subkultúry a táto príslušnosť je pre fotografovaného charakteristická? Je to tonálna úprava? Oblečenie? Orez fotografie?
Rozhodne sa tieto veci na celkovom dojme z fotky podieľajú, ale nie sú rozhodujúce. Skúste si v mysli vybaviť, ktoré z notoricky známych portrétov vo vás zarezonovali a prečo? Obvykle sa nájde jeden spoločný menovateľ, a tým je VÝRAZ portrétovaného. Na tejto fotografii, zdá sa, je práve tento rozhodujúci prvok popri všetkých ostatných celkom zanedbaný.
Názov fotografie je "Pravdivý argument" Rap grupa. Z toho vyplýva, že ide o človeka, ktorý sa zaujíma o to či je súčasťou rapovej subkultúry. Čo ale divákovi hovorí jeho výraz tváre na tomto zábere? Ja v ňom čítam toto: „do kelu (alebo pravdepodobnejšie iné slovo), toto fotenie už trvá hrozne dlho a je to hrozná nuda, nejdeme už radšej niekam na pivo?“, prípadne „ok, povedali mi, že mám stáť a nežmurkať, to dám“. Rozhodne nič, čo by sa spájalo s akoukoľvek zaujímavou emóciou, pocitom, možnosťou sa akýmkoľvek spôsobom s výrazom identifikovať, niečoho sa „chytiť“. Silno pochybujem, že toto bol autorský zámer. Fotografia môže byť zaujímavá po kompozičnej stránke, zaujímavo upravená, orezaná, portrétovaný môže byť dobre "nastajlovaný"... Ak však chýba výraz, chýba najpodstatnejší aspekt dobrého portrétu.
Ďalšie „nedostatky“ fotografie sú už viac menej minoritné. Napriek tomu ich spomeniem. Ako prvé sa vynára otázka formátu. Prečo práve štvorec? Štvorcový formát je silne výtvarný a obvykle sa používa vtedy, ak sa chce podčiarknuť nejaký výtvarný aspekt fotografie (symetria, rozčlenenie fotografie a podobne). V tomto prípade je štvorcový formát skôr na škodu veci. Portrétovaný je síce umiestnený v akomsi zlatom reze, použitím finálneho štvorcového formátu fotografia ale nepôsobí harmonicky, naopak, umiestnenie je veľmi rušivé. Navyše, nad hlavou portrétovaného je priveľa voľného priestoru, takisto ako aj za ním – a tento priestor nám neprináša žiadne podstatné informácie, iba uberá pozornosť hlavnému objektu. Pokiaľ už použijeme štvorcový formát, oveľa zmysluplnejšie by bolo jeho využitie na podporenie symetrie.
Pokiaľ chcel autor zachovať efekt stĺporadia v pozadí, mohol tak pokojne urobiť v štandardnom formáte a venovať väčší priestor hlavnému objektu.
Ďalším otáznikom je umiestnenie portrétovaného v prostredí. Umiestnenie pred stĺpom, ktorý je pomerne rozoznateľný nie je šťastnou voľbou, najmä, ak pravá časť portrétovaného splýva s líniou stĺpu a veľmi výrazne mu „vyrastá“ z hlavy.
Umiestnenie do svetlého priestoru viac vľavo z pohľadu fotografa by odčlenilo fotenú osobu od prostredia a vytvorilo príjemnú „ohraničujúcu“ líniu. Tým by bolo možné eliminovať svetelný pruh vpravo z pohľadu fotografa, ktorý je tonálne omnoho svetlejší ako samotný objekt a vyrušuje pozornosť diváka. Prípadne by sa na vykrytie zatienenej časti tváre hodila odrazka, ktorá by zároveň dosvietila výrazné tiene a odčlenila tmavú líniu vlasov od pozadia.
Aj finálna tonálna úprava fotografie neprospieva celkovému dojmu. Výrazná podexpozícia pravdepodobne mala za cieľ vytvorenie ponurejšej atmosféry. Výsledkom je skôr nie veľmi príjemné splývanie tmavých častí fotky. Napríklad na hlave fotografovaného je len veľmi ťažko rozoznať, kde začína a končí línia vlasov, kde sú okuliare a kde stĺp. Posun do nižšieho kontrastu a mdlých farieb síce pridáva fotografii na statickosti, ak by bol autorským zámerom, mohol by byť fajn, pokiaľ by nezasahoval do farby pleti. V tomto prípade by posunutie expozície, zvýšenie kontrastu a tiež posun do teplejších tónov fotografii prospelo.
Pri fotografovaní je dobré sa vyvarovať aj ďalších rušivých momentov. Nápisy a veľké obrazce na oblečení budú zásadným spôsobom upútavať pozornosť diváka.Tá sa ihneď presunie od portrétovaného k textu na obrázku. Hoci v tomto prípade chápem, že nápis na bunde môže mať o portrétovanom istú výpovednú hodnotu. Určite by však fotografia pôsobila lepšie bez nápisu (viď orezy vyššie). Takisto je na autorovi fotky, aby si dal pozor na úpravu oblečenia fotenej osoby – pokrčená látka, šnúrky, vytŕčajúce oblečenie. Avšak tomto prípade je nerovnomerná kapucňa už len drobnosťou, ktorá by celkovému dojmu z fotografie prospela. Fotografii jednoducho chýba viac dynamiky, výrazu či energie, ktorú by divák očakával pri portrétovaní rappera.
Chcete si aj vy nechať odborne okomentovať svoju fotografiu?
Registrovaní užívatelia majú možnosť nechať si zhodnotiť svoju fotografiu odborným okom. Stačí, ak nám na redakčný mail kritika@ephoto.sk. zašlete vašu jednu fotografiu (alebo link na fotku vo vašej galérii), ktorú by ste si chceli nechať okomentovať. Do predmetu emailu napíšte svoje meno alebo nick. Redakcia v rámci svojich možností, vyberie pár fotografií, ktoré bude hodnotiť. Nebudeme teda hodnotiť každú jednu fotografiu, ktorá k nám príde. Námety zaslaných fotografií, ako aj chyby na nich sa často opakujú a preto máme za to, že takéto hodnotenie nebude prínosom len pre samotného autora fotografie, ale aj pre ďalších čitateľov ePhoto.sk. Do kritického okienka je možné zasielať len vlastné fotografie. Autor zaslaním fotografie súhlasí s uverejnením kritiky/úpravy fotografie v rubrike Kritické okienko.
Autor: Katarína Jesná