Pre dnešné kritické okienko som si vybrala jednu z fotografií začínajúcej fotografky Antónie. Keďže Tonka fotí veľmi krátko, musíme sa na fotku pozrieť práve z tohto uhla pohľadu a zaspomínať si na svoje vlastné začiatky a fotografické zázraky, ktoré sa aj nám samotným v časoch fotozačiatkov podarilo vytvoriť :)
Technická stránka
Prvá vec, ktorá fotografovi pri pohľade na tento záber padne do očí, je technická stránka fotky. Záber je nasnímaný kompaktom, preto sú strany v pomere 4:3 a technická kvalita prevedenia nie je úplne najlepšia. A práve na to by sa na začiatku mala autorka sústrediť - na zvládnutie technickej stránky fotografie a správnych nastavení. Pretože naučiť sa dobre fotiť je ako postaviť dom. Je super premýšľať o tom, akej bude farby fasáda a aké dáme do okien muškáty - kým ale dom nepostavíme na solídnych základoch, bude nám padať na hlavu. Táto fotografia je odfotená v režime "Normal", čo v preklade znamená, že autorka nerozhodovala takmer o ničom, čo ovplyvňuje výsledné vyznenie fotografie - ani o hĺbke ostrosti, ani o expozičnom čase - v tomto prípade tridsatina sekundy - a je viac menej zázrak, že pri takom dlhom expozičnom čase je fotografia relatívne ostrá. Asi bolo skutočne bezvetrie. Navyše je na fotografii veľmi zreteľný dôsledok vyššieho ISO (400) v kombinácii s malým senzorom - zrno a farebný šum. Toto všetko sa dá pri fotografovaní jednoducho ovplyvniť - ale na to je nevyhnutné naučiť sa správne nastavovať fotoaparát a prestať sa spoliehať na automatiku.
Kompozícia
Čo však musím na tomto zábere oceniť, je snaha autorky o nápaditosť v kompozícii - v tomto prípade o zmenu uhla pohľadu, čo je jeden zo základných princípov, ako urobiť fotografiu zaujímavejšou. Klasickým syndrómom začínajúcich fotografov je totiž princíp idem - aha pekný objekt - vytiahnem foťák - ako stojím tak stojím -rýchlo cvak cvak. Výsledkom sú obvykle málo zaujímavé fotografie zachytávajúce bežné či menej bežné scény nafotené bežným pohľadom - a to diváka nemá prečo zaujímať. V tomto prípade by to znamenalo fotku pekne osvetlenej margarétky zhora, tak, ako ju bežne vídame. Tu sa ale autorka pohrala s uhlom pohľadu a to zmenilo fotografiu z nezaujímavej sériovej fotky pekných margarétok na zaujímavý záber s výbornou dynamikou.
Aby však fotka vystúpila z radu podobných záberov, chcelo by to pri fotení popremýšľať ešte o čosi viac, keďže možností, ako tento záber vylepšiť, ostáva stále dosť veľa:
- umiestnenie svetla - protisvetlo je na tomto zábere využité super, trošku šarapaty robí ale slnko v pravom hornom rohu záberu - ja by som zvolila ešte väčší podhľad a umiestnila slnko priamo za jeden z kvetov - dramatický efekt protisvetla by sa tak ešte znásobil.
- všetko čo ruší - a nie je toho v tomto prípade málo - predovšetkým vysoká tráva, vyrastajúca za margarétkami a zasahujúca do plochy, ktoré by na zábere mali patriť výlučne dvom kvetom. Navyše je tiež tráva vpravo, ktorá sa tam ocitla akoby omylom a ruší línie kvetov. Trávičku bolo potrebné posunúť alebo (snáď sa na mňa ochranári nenahnevajú) vytrhnúť. Veď čo homo fotograficus neurobí pre dobý záber, však. Tráva úplne v zadnej časti fotky aj vďaka malej hĺbke ostrosti a umiestneniu iba v spodnej tretine záberu neprekáža, ale vytvára kontext letnej lúky.
- umiestnenie kvetov v obraze - keďže margarétky sa zvyknú pohybovať iba v rozprávkach, na voľbu zaujímavej kompozície bolo určite dosť času - povedala by som, že ak máme na zábere takéto štyri dominantné prvky ako tieto kvety, je dobré sa nad ich rozmiestnením zamyslieť. V tomto prípade musím oceniť, že sa neprekrývajú a nevznikajú tak informačné zhluky (keďže trávu z pozadia sme už vytrhli o pár riadkov vyššie). Na pravej strane je zbytočne veľa prázdneho priestoru na úkor ľavej margarétky, ktorá sa už do záberu nezmestila celá, čo je škoda. Opatrnosti by som pridala aj v hornej časti fotky, kde je kontakt lupeňov a okraja fotky príliš natesno. Navrhla by som preto dve možnosti orezu, jednu voľnejšiu a jednu radikálnejšiu:
Pri tejto prvej sa som jemne ubrala z ľavej margarétky, aby sme odstránili rušivý kúsok stonky a tiež trochu zo spodnej časti záberu. Fotka tak bude pôsobiť o čosi vyváženejšie a pozornosť sa bude koncentrovať viac na hlavný objekt fotografie. Keďže fotku už nemôžeme orezať zhora, prichádzame tak bohužiaľ o kontext lúky. Zvážila by som preto aj možnosť ešte väčšieho orezu, pri ktorom by sme z orezania hlavičiek margarétok urobili princíp, jediná neorezaná by tak ostala hlavná margarétka:
V každom prípade, ak berieme do úvahy naozaj krátku dobu, počas ktorej autorka fotí, musíme ju za záber pochváliť a popriať jej, aby netradičné pohľady nachádzala aj naďalej - pretože práve nimi si môže nájsť cestu k vlastnému fotografickému štýlu.
Katarína Jesná - Smiková
Autorka je lektorkou Akadémie Kreatívnej Fotografie - www.akf.sk
Chcete si aj vy nechať odborne okomentovať svoju fotografiu?
Registrovaní užívatelia majú možnosť nechať si zhodnotiť svoju fotografiu odborným okom. Stačí, ak nám na redakčný mail kritika@ephoto.sk. zašlete vašu jednu fotografiu (alebo link na fotku vo vašej galérii), ktorú by ste si chceli nechať okomentovať. Do predmetu emailu napíšte svoje meno alebo nick. Redakcia v rámci svojich možností, vyberie pár fotografií, ktoré bude hodnotiť. Nebudeme teda hodnotiť každú jednu fotografiu, ktorá k nám príde. Námety zaslaných fotografií, ako aj chyby na nich sa často opakujú a preto máme za to, že takéto hodnotenie nebude prínosom len pre samotného autora fotografie, ale aj pre ďalších čitateľov ePhoto.sk. Do kritického okienka je možné zasielať len vlastné fotografie. Autor zaslaním fotografie súhlasí s uverejnením kritiky/úpravy fotografie v rubrike Kritické okienko.