Posledná káva
Autor fotografie: millana
Do tohto príspevku kritického okienka som si vybrala pútavú fotografiu autora "millana". Jej názov je príznačný - Posledná káva a podľa tagov ide o autoportrét. Na snímke sa nachádza autor fotografie pijúci kávu a s viditeľnou obavou v očiach sa pozerá na slučku. Význam fotografie je jednoznačný, popisný, pochopiteľný a dobrý názov fotografiu celkovo pomyselne podčiarkuje.
Páči sa mi nápad i prevedenie s čiernym konštantným pozadím. K fotografii mám však aj niekoľko komentárov, ktoré verím, že padnú na úrodnú pôdu a budú inšpirácou nielen pre autora ale aj ostatných čitateľov.
Pozadie
Ako som už spomenula, čierne pozadie bolo na takúto fotografiu veľmi vhodne zvolené. Jednak umocňuje akúsi ponurú atmosféru situácie, ktorú si jej autor naštylizoval a jednak v pozadí nie sú žiadne rušivé elementy, ktoré by odpútavali recipientovu pozornosť. V snímke dominujú len dva prvky - postava držiaca šálku a slučka, ktorá ma jednoznačnú konotáciu. Tento minimalizmus je správny. Avšak v oblasti okolo hlavy, pliec a chrbta je viditeľná práca po dodatočnom zatmavovaní pozadia. Zatmavovanie je na prvý pohľad jednoduchá editačná práca, avšak s týmto nástrojom treba manipulovať citlivo a opatrne, pretože niekedy môže narobiť viac škody ako úžitku. V tomto prípade sa to trošku odzrkadlilo na hlave, ktorá ma neprirodzený tvar.
Spôsob snímania
Na fotografii je zobrazená postava od pása. Dominantnou časťou záberu je oblasť tváre s rukou držiacou šálku. Tvár je snímaná z profilu, oči sa pozerajú na slučku. Tvár a slučka sú pomerne blízko seba, slučka visí takmer na úrovni lakťa ľavej ruky. Vzhľadom na tieto skutočnosti je spôsob snímania tohto záberu na šírku úplne zbytočný. Vnímajte to prázdno, ktoré je napravo i naľavo od objektu. Ak by sme fotografiu tohto hluchého priestrou zbavili, absolútne nič by tým nestratila, práve naopak, kompozične by sme ju "učesali". Urobíme to veľmi jednoducho - orezom na výšku. Celkový dojem z odkazu fotografie tým len umocníme.
Vyváženie bielej
Podľa tieňov môžeme z fotografie odčítať, že zdroj svetla, ktorý postavu osvetľoval prichádzal (z pohľadu fotoaparátu) z ľavej strany. Teplota svetla, ktorá celý záber ladí do neprirodzenej žlto-oranžovej farby môže napovedať, že mohlo ísť o stolovú lampu, ale s určitosťou to tvrdiť nemôžem. Tento farebný posun mohlo pokojne spôsobiť aj nesprávne vyváženie bielej. Kvôli tomu je pleť nažltlá, tričko, šálka i modrá košeľa tiež. Pozrime sa, čo urobí jemný posun pôvodne nulových hodnôt vyváženia bielej (WB) v Lightroome so záberom.
Všetky farby odrazu dostanú vernejšie odtiene, pleť vyzerá zdravo, nie ako počas žltačky, riflová košeľa je modrá a biela je skutočne biela. Do budúcna odporúčam myslieť na vyváženie bielej už pri samotnom fotografovaní, môžete to nastaviť aj pomocou šedej tabuľky na vyváženie bielej.