Už niekoľko rokov fotím rekonštrukcie historických bitiek. Medzi ich aktérmi som si našiel množstvo kamarátov. Vždy sa snažím nafotiť niečo viac, ako len obyčajnú reportáž. Viac sa teším z vydarených portrétov. Často sa snažím urobiť niečo naviac. Poprosím kamarátov o pózovanie. Nájdem si kúsok voľného miesta, niekedy dokonca použijem blesky, a vymýšľame rôzne pózy a mini scénky. Snažím sa, aby fotografie vyzerali inak, ako ich nafotia ostatní fotografi na tom istom podujatí.
Mám dlhší čas v hlave niekoľko nápadov na fotenie. Jedným z nich je fotenie inšpirované jednou scénou z filmu Conan. V úvodnej časti je scéna odohrávajúca sa v lese, kde polonahý pomaľovaný zved v podaní Mr. Olympia Franca Columbu (priateľ A.Schwarzeneggera), sa rozhliada v prikrčenom postoji. Krátka, ale kultová scéna.
Zatiaľ sa mi nedarilo všetko zorganizovať podľa mojich predstáv a nápad stále čaká na svoju realizáciu. Pri nedávnom fotení sa mi však podarilo aspoň trochu uplatniť námet s Conana, i keď v trochu v inej podobe. Kamarát Peter, ktorého poznáte nielen z niektorých článkov, ale aj z našich akcií, ma oslovil, či by som nenafotil jeho a jeho priateľku. Potrebujú fotografie kostýmov, ktoré si ušili. Za sebou už mal fotenie v ateliéri, ale chcel prirodzenejšie fotografie. Dohodli sme sa preto na fotení v exteriéri, niekde v lese alebo pri vode.
Peter a Katka ma poprosili, či by som ich nenafotil v ich vikingských kostýmoch.
Rozmýšľal som nad vhodnou lokáciou. Pri rieke Morave, na Kolibe, v kameňolome pri Sandbergu? Chcel som pri fotení použiť aj blesky, fotiť v štýle strobist. Začal som sa pripravovať dva dni dopredu. Plánovanie je pekná vec, ale napokon aj tak rozhodne príroda. V deň dohodnutého fotenia vyšlo ráno slniečko a začalo všetko roztápať. Brodiť s technikou v blate sa mi nechcelo. Ani kostýmy by asi neboli za. Na obed však začalo na Bratislavu až nezvykle silno snežiť. Sneh a Vikingovia patria k sebe. Ale fotiť v metelici už tak jednoduché nie je a napriek vikingskému motívu, my sme tu skôr teplomilní. Fotografovať, či to radšej zrušiť? Petrovi sa idea “naturálnej” vikingskej fotky páčila a dohodli sme sa, že fotenie bude. Padli však moje plány s bleskami. Ako lokáciu som zvolil osvedčený sad J. Kráľa. V takom počasí sa mi nechcelo trmácať niekam do prírody a ešte tam ťahať Petra s Katkou.
Na fotenie prišli o niečo neskôr, Peter musel policajtom vysvetliť, ako je to s legislatívou ohľadom zbraní. Ale niet sa im čo čudovať, Vikinga v plnej zbroji nestretávajú každý deň. Na akadémii ich na takúto situáciu nepripravili.
Z náročného fotenia s bleskami vzišlo, čo bolo oslobodzujúce. Za rovnaký čas môžete urobiť viacero záberov, rýchlejšie sa premiestňovať a meniť scénu. Mohol som sa sústrediť len na fotenie a nie sústavnú prácu s nastavením bleskov. Sneženie prospelo nielen fotografiám, ale pomohlo aj maskovať prostredie. I tak som však musel dávať pozor na pozadie, pretože v sade sú všade nainštalované lavičky a pomedzi stromy niekedy vykukuje aj zástavba.
Pôvodne som kvôli bleskom plánoval fotiť s Nikonom. Teraz som mohol zobrať ľahšiu bezzrkadlovku, kde som v elektronickom hľadáčiku mohol lepšie kontrolovať expozíciu. Pri svetlom pozadí musíte meranie expozície korigovať, väčšinou aspoň o +1EV. Fotil som so Sony A7II, 24 Mpx plnoformátovou bezzrkadlovkou a portrétnym objektívom Zeiss Batis 85/1,8. Najprv jednoduché pózy, aby sme prezentovali kostýmy. Veď to bol hlavný účel fotenia. Potom sme už mohli začať vymýšľať. Peter samozrejme pózoval akčnejšie, prezentoval sa ako bojovník a naviac má už s bojom aj fotografovaním dlhoročné skúsenosti.
Začíname statickým jednoduchým postojom, dôležité sú tu kostýmy.
Nasleduje detailnejší portrét, pre Katku nežnejší v štýle High Key, preexpozícia +1 a 1/3EV.
Petrovi sa hodí drsnejší vzhľad. Mikro kontrast som zvýraznil funkciou Clarity v Lightroome.
Po “povinnej” sérii začínam fotiť pre vlastné potešenie. Ak sa budú fotografie páčiť Petrovi aj Katke, budem rád. Postupne fotím Petra od celej postavy až po detail tváre.
Táto fotografia sa mi z celého fotenia páči najviac.
Scéna z Conana by sa mi v mysli neobjavila, neboli sme v lese, ale keď som zbadal veľký zasnežený peň, v hlave sa mi rozsvietila žiarovka. Hneď som si predstavil Petra v prikrčenom postoji, v jednej ruke meč, v druhej bojovú sekeru.
Návod pre začiatočníkov
Takéto fotenie nie je nič zložité, najzložitejšie je nájsť si fotogenického Vikinga/Vikingku. Recept je jednoduchý. Portrétny objektív s úzkym uhlom záberu + malá hĺbka ostrosti = rozostrené, nerušivé pozadie. Zaostriť na oči, nastaviť správnu expozíciu a stlačiť spúšť. Hlavnú úlohu zohráva kompozícia a póza. Sneh už len dotvára atmosféru.
Väčšina začiatočníkov fotografuje niektorou zo základných alebo mierne pokročilých zrkadloviek s APS-C snímačom. Aby dosiahli atraktívne rozostrené pozadie, odporúča sa použiť svetelný objektív. Výborne poslúži tzv. záklaďák, 50 mm objektív. Najlacnejšie majú svetelnosť F1,8. Cena týchto objektívov je veľmi priaznivá a určite sa oplatí takýto objektív vlastniť.
Lacná APS-C amatérska zrkadlovka so základným objektívom 50mm F1,8, má profesionálny potenciál.
Micro 4/3 bezzrkadlovky majú menší snímač, odporúčam na portréty cenovo dostupný objektív typu 45/1,8.
Pri fotení portrétov chceme dosiahnuť malú hĺbku ostrosti. To zabezpečíme použitím svetelného základného objektívu, musíme však pracovať s otvorenou clonou. Na to sa najlepšie hodí expozičný program predvoľby clony (A/Av). Clonu nastavíme na nízke clonové číslo f/1,8 - f/2,8. Čím je clonové číslo menšie, tým je aj menšia hĺbka ostrosti a pozadie rozostrenejšie. Pri detailoch je dobré použiť o málo vyššiu clonu, aby hĺbka ostrosti nebola až príliš malá. Nič vám nebráni si pri fotení vyskúšať rôzne hodnoty a doma potom vybrať najlepšie fotky.
Program predvoľby clony A/Av je poloautomatický program, pri ktorom fotograf nastaví clonu a automatika fotoaparátu priradí expozičný čas. Meranie expozície nemusí byť vždy presné, či také ako chceme. Preto treba pomerne často fotoaparát korigovať. Na to slúži korekcia expozície +/-. Nastavením plusových hodnôt fotografiu zosvetlíte, mínusových stmavíte. Stačí kontrolovať nafotené zábery a ak sú príliš tmavé alebo naopak svetlé, použijete korekciu expozície tak, ako som to ja urobil pri tomto fotení. Pri fotení na snehu sa 100%-ne použitiu korekcie expozície nevyhnete.
Fotenie na snehu je ako fotenie v protisvetle. Meranie expozície vtedy nemusí fungovať tak ako si želáme, kvôli tomu je fotografia vľavo tmavá. Stačí použiť plusovú korekciu expozície +/- a fotografiu zosvetliť. Prepalov sa nebojte, ako vidíte pri práci s malou hĺbkou ostrosti vôbec nepôsobia rušivo.
Veľmi dôležité je presné zaostrovanie. Pri portrétoch sa zaostruje na oči, v prípade, že je hlava pootočená, tak na predné oko. To vyžaduje, aby fotograf dokázal pracovať s bodovým AF. Dokázal si vybrať vhodný AF bod, vedel zaostrenie zaaretovať a vedel záber prekomponovať.
Pri detailných portrétoch je obzvlášť dôležité presné zaostrovanie. Zaostruje sa na oči, pri pootočenej hlave na to, ktoré je bližšie. O úspechu rozhodujú milimetre.
K foteniu na snehu patrí aj nastavenie vyváženia bielej. Tu záleží na vkuse fotografa, či dá prednosť neutrálnym farbám, alebo podporí atmosféru zimy studenším nádychom do modra. Vyskúšajte nastavenie WB na denné svetlo, v prípade že sa vám zdajú fotografie príliš studené, nastavte WB na fotenie v tieni alebo pod mrakom. Odporúčam fotografovať do formátu RAW, kde môžete dodatočne v počítači vyváženie bielej zmeniť. Ja som u väčšiny fotografií zvolil mierne studenšie vyváženie bielej, čím som dostal farebný kontrast medzi studenou modrou a teplou pleťovkou a hnedou.
Vyváženie bielej výrazne vplýva na zimnú atmosféru fotografiií
Ak sa trápite s farbami, môžete previesť fotografiu do odtieňov šedej.
Rovnaký recept môžete použiť na akékoľvek portrétne fotenie a nemusí to byť plnoformátovou zrkadlovkou s portrétnym objektívom. Dobre zvolené miesto a sneženie sa postarajú o atraktívnu atmosféru a nerušivé pozadie. Treba len vyliezť z teplého brlohu a stráviť hodinku v zime.
Pozor si dávajte na techniku, aby do nej nezatiekol roztápajúci sa sneh. Ak nemáte utesnený fotoaparát a objektív, použite dáždnik. Odporúčam slnečnú clonu, ktorá chráni predný člen pred snehovými vločkami.